Australie - Reisverslag uit Mudgeeraba, Australië van Ellemiek Verschuur - WaarBenJij.nu Australie - Reisverslag uit Mudgeeraba, Australië van Ellemiek Verschuur - WaarBenJij.nu

Australie

Door: Maurits

Blijf op de hoogte en volg Ellemiek

24 Januari 2015 | Australië, Mudgeeraba

Good day mate,

Waar te beginnen...? Het is alweer een tijd geleden dat we een teken van leven hebben gegeven! Hierbij onze verhalen vanaf de trip die we begonnen zijn bij Tinne en Jan-Piet.

The Great Oceaan Road.
De auto is tot de nok toe gevuld met spullen,spullen en nog meer spullen. We zijn vertrokken! Op weg naar de great oceaan road om onze eerste nacht in Lorne door te brengen. De eerste nacht was ons goed bevallen (ondanks de kakketoes en lorekeets die op je tent stampen, omdat je ontbijt voor ze moet maken). Onze volgende stop is Cape Otway. We hebben hier een mooie camping gevonden genaamd Bimbi park, nadat we een stop hadden gemaakt bij een vuurtoren die we hebben beklommen. Eenmaal geïnstalleerd, klaar voor de borrel en genieten van de warme avond met een vol overgoten sterrenhemel. Midden in de nacht kreeg ik een elleboog van Ell in mijn zij, met het dringende verzoek te stoppen met snurken. Wonder boven wonder was ik het dit keer niet. Het was een hitsige koala die zijn lokbrul in werking had gezet om een vrijgezelle dame aan de haak te slaan. Nieuwsgierig? Op youtube zijn er vast wat goede brullende koala's te vinden. Tweede nacht uiteraard wat minder goed geslapen, maar wel een mooie ervaring! De volgende dagen hebben we mooie wandelingen gemaakt, waaronder ook een deel van de Great Oceaan Walk. Alles bij elkaar een echte aanrader! We stappen weer de auto in. Het is geen straf om langs de kust te touren. Het is een prachtige weg langs de kust met genoeg haarspeld bochten. Na een paar stops en stukken gereden te hebben zijn we aangekomen bij de welbekende 12 Apostles. Een erg mooi stukje Australië die we ook weer van de checklist kunnen afstrepen. Vanuit hier zijn we doorgereden naar Towerhill. Hier konden we in de avond door een natuurpark rijden waarbij we veel emu's, kangaroos, wallaby's en koala's hebben gezien. Dit sloten we dan af met een mooie zonsondergang. We hebben die nacht veel regen gehad. Hier constateerde we helaas een lek in de tent. Ook hadden we eerder veel wind gehad waarbij de tent beschadigd was. Deze moesten we in Melbourne weer zien te ruilen. Nadat we doorgereden zijn naar Port Fairy, was het tijd om The Great Oceaan Road achter ons te laten.

We zijn een stuk landinwaarts gereden naar de Grampians. Hier hebben we een camping gevonden in the middle of nowhere. Na een paar kilometer dirtroad komen we aan op een stukje braakliggend terrein waar een paar andere tenten zijn. Het mooiste van de camping is, het is GRATIS. De wc bestaat uit een zogenaamde long drop (gat in de grond) en de douche is een emmer boven je hoofd gevuld met regen water. We hebben hier een aantal dagen gekampeerd en de omgeving verkend met wandelingen. Ook hebben we hier de Pinacle wandeling gemaakt, waarbij we 2 km omhoog zijn gelopen( lees praktische recht omhoog). Zeker de moeite waard. We werden getrakteerd op een prachtig uitzicht. Klaar met alle wandelingen en toe aan een fatsoenlijke douche en plee hebben we onze trip voortgezet voor een kleine stop in Daylesford. Hier hebben we een mooie vuurtje gemaakt waar Ellemiek haar marshmallow eindelijk kon (ver)branden.

Het eerste deel zit er op. We hebben de auto goed kunnen testen en het smaakt absoluut naar meer. We zijn weer terug op de farm bij Tinne en Jan Piet. Uiteraard hebben we hier weer een heerlijk tijd gehad waar genieten, eten en drinken de hele dag door in het teken stond. We hebben een erg leuke dag gehad waarbij Ellemiek en ik een blinde smaak test hebben georganiseerd. We waren samen met Tinne de jury en hebben ons stuk gelachen. Toon en Corey hebben een paar braakjes gedaan en toch grappig dat de wijnkenners een wit wijntje uitspugen omdat het naar azijn smaakt. Lisa heeft de smaaktest gewonnen. Naast alle leuke dingen moesten we ook onze tent nog ruilen. Dit is ons gelukkig gelukt. We hebben een kwalitatief betere en goedkoper, aangezien deze in de uitverkoop was. Top dus! Verder waren we in spanning aan het wachten op het moment dat Ellemiek zichzelf tante mocht noemen. Op 3 december was het zover en zijn Nienke en Maarten ouders geworden van hun prachtige dochter Carlijn!

Klaar voor de grote trip!
Onze eerste stop is Philip Island. Hier mochten we getuige zijn van de pinguïn parade. We konden plaatsnemen op een tribune die uitkeek op zee. Nadat de zon wat begon te zakken kwam de pinguïn invasie. Ze kwamen met duizenden tegelijkertijd het stand op gehuppeld. Vervolgens gingen ze dan een paar honderd meter landinwaarts naar hun nest met jong. Het was een mooie happening.

Onze volgende langere stop was Mallacoota. Hier hebben we veel gerelaxt bij het strand en ook onze fishing skills in werking gezet. Toen ik in de zee tot aan mijn knieën stond te vissen kwamen er zo'n 30 dolfijnen voorbij gezwommen wat erg tof was. Ellemiek en ik hebben een aantal flatheads gevangen en zo braaf als we zijn weer terug gegooid. Een jochie kwam al naar ons toegesprint om de vangst te bekijken. Toen hij doorhad dat we de vis terug gingen gooien zei hij: 'you pay 40$ for that fish in de market mate! Dont throw it back..!' Ik: 'oh, well you may have it for 20$ mate!' Hier ging hij helaas niet op in. Op onze laatste avond in Mallacoota hebben we bij onze buren flathead gegeten. Erg lekker visje met een ijskoud pilsje. Is ook wel eens anders geweest aangezien we onze drank niet goed kunnen koelen.

Bermagui was onze volgende stop. Hier hebben een goudmijn bezocht. Een dorp waar in een paar maanden tijd voor honderden miljoenen aan goud is gevonden. Ik stond al bijna met mijn schep klaar toen ze zeiden dat er nog wel voor honderden miljoenen op te graven was. Ik moest mijn geluk helaas elders zoeken. Verder waren ook hier strand dagjes aan de orde.

Batemans Bay is de volgende plek die we onveilig hebben gemaakt. We hebben hier de periode net voor kerst doorgebracht. Een mooi plaatsje waar we wilde proberen te gaan werken. We waren aangenomen in een restaurant waar we 2 dagen per week konden komen werken. Dit was helaas te weinig dus hebben we voor moeten bedanken. Helaas konden we ons verblijf daar niet verlengen omdat de camping vol was.

Onderschat!
We hebben de zomervakantie hier zwaar onderschat. Heel Australië gaat in de vakantie kamperen. We hebben helaas geen camping kunnen vinden en moesten onverhoopt een stuk verder reizen. En met een stuk bedoel in een heel stuk. We hebben Sydney overgeslagen en zijn doorgereden naar Newcastle. Voordat jullie denken: 'wat een debielen! Je bent in Australië, wie slaat Sydney nou over?' We vliegen voor ons vertrek naar Thailand van Melbourne naar Sydney waar we dan nog een paar dagen blijven;). Maargoed, na heel wat nee gehoord te hebben bij campings en hostels zat er niets anders op dan naar hotels te zoeken. We hebben onze kerst doorgebracht in een Ibis hotel (wat ook wel lekker was). Op tweede kerstdag hebben we lekker aan het strand gelegen, dus een prima kerst. We wilden er een beetje een leuke kerst van maken en gezellig uit eten gaan maar er was geen één restaurant open, tenzij je de McDonalds een restaurant kan noemen! Een big mac en een salade stond voor ons op het menu met kerst.

Met goede hoop vervolgde we onze trip verder omhoog. Hoop veranderde aan het einde van de dag in knikkende knietjes. We konden weer nergens een camping vinden die ons met open armen wilde ontvangen. Van dorp naar dorp reden we door. Dit eindigde niet alleen in Byron Bay maar ook in de auto. We konden helaas niets meer vinden. We werden door mensen uitgenodigd voor een afterparty, dus zijn we meegegaan voor een welverdiend pilsje. Helaas moesten we uiteindelijk wel weer terug naar ons nederige auto(bed)stoel. Die avond hebben we er gebruik van gemaakt, de accommodatie voor de volgende nacht vast te zetten via het internet. Byron was vol dus moesten we iets daar buiten zitten. We hebben gelukkig een hotel gevonden in Lismore. We hadden het plan om oud en nieuw in Byron te vieren, die vlieger ging helaas niet op. Toen we Byron in wilde rijden, mochten we achter in de file aansluiten. We hebben rechtsomkeert gemaakt. Zonder geboekte slaapplaats en zoveel auto's richting Byron gaf ons weinig hoop op een lekker slaap plaatsje. Zo makkelijk kan het gaan, we gaan weer door!

Op naar de gold coast. Hier hebben we ook weer vaak een nee te horen gekregen en wisten niet meer of het allemaal nog goed ging komen. We hebben het internet er nog eens bijgepakt en ons er bij neergelegd dat we de komende tijd in hotels gingen slapen. Klinkt fijn (was het ook wel), maar zijn natuurlijk een hoop pieken elke keer. Aan de Gold Coast was alles vol, dus zijn uitgeweken naar Brisbane waar nog veel kamers vrij waren. We hebben in anderhalve week 4 verschillende hotels gezien. Maar gelukkig niet alleen het hotel. Brisbane heeft een mooi park en het is een leuke gezellige stad om doorheen te lopen en te verkennen. Oud en nieuw was top in Brisbane. We hadden een super plekje waardoor we het vuurwerk goed konden aanschouwen.
Uiteraard willen we niet de hele tijd in hotels blijven, dus we hebben het internet doorgespit voor mogelijkheden. Ellemiek heeft een top oplossing gevonden. We hebben gereageerd op een advertentie van een dame die woont in Mudgeeraba. Ze heeft wat hulp nodig in de tuin. Voor 15 uur werk in de tuin krijgen we gratis accommodatie en eten. Niet verkeerd dus om de gemiddelde uitgaven van de afgelopen tijd per dag wat te drukken. We zitten hier nu bijna 2 weken en het schiet aardig op in de tuin. We zullen hierna opzoek gaan naar wat werk, zodat we de rekening weer wat kunnen spekken. De vakantie is hier nu bijna voorbij dus dat is super. We kunnen dan weer relax gaan camperen!

Dit was het weer even voor nu!

Groeten Ellemiek & Maurits

• 24 Januari 2015 - 09:56

Liesbeth:

Erg leuk weer Maurits.
    Ik heb t het met heel veel plezier gelezen.
    Veel plezier verder.
    Liefs Liesbeth.

• 24 Januari 2015 - 11:39

Dorine:

wauw, klinkt goed!! Geniet daar! Liefs Do & Bou

• 24 Januari 2015 - 12:39

Gerda Meier:

Leuk om te lezen dat jullie dat jullie je goed vermaken en veel zien.
    Groetjes Fam Meier