Laatste deel Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dixons Creek, Australië van Ellemiek Verschuur - WaarBenJij.nu Laatste deel Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dixons Creek, Australië van Ellemiek Verschuur - WaarBenJij.nu

Laatste deel Nieuw Zeeland

Door: Ellemiek

Blijf op de hoogte en volg Ellemiek

13 November 2014 | Australië, Dixons Creek

3 oktober - 26 oktober

Lieve allemaal!

Een paar weken geleden heeft Maurits het laatste verhaal geschreven, ik zal de laatst weken Nieuw-Zeeland beschrijven vanuit Australië, want we zijn ondertussen op de boerderij bij de familie aangekomen.

Maurits was met zijn verhaal gebleven in queenstown nadat we het mooie diepe zuiden hadden gezien. De volgende dag vertrokken we naar MT Cook, de hoogste berg in Nieuw-Zeeland. Op onze weg zijn we gestopt bij een meer met heel blauw water wat komt door de 'rockflower', een soort kalk wat van de stenen afkomt en in het water een melkachtige kleur geeft. Erg mooi, vooral wanneer de zon schijnt. Helaas was het in MT Cook niet zo mooi weer, het was aan het regenen en later ook aan het sneeuwen dus hebben we de wandeling daar niet kunnen doen. Erg jammer want de wandeling was naar een meer met grote ijsrotsen erin wat ons erg mooi leek. Gelukkig was er iemand die wel het weer wilde trotseren en naar boven is gegaan, en ons een foto heeft later zien van het meer: mist, niet de moeite waard dus. In plaats van de wandeling hebben we gepoolt en later met de groep gegeten en een film gekeken.

De volgende dag gingen we naar Ragitata. Onderweg zijn we gestopt bij een wandeling naar een boom van ongeveer 1000 jaar oud, die zo breed was dat je 5 mensen nodig had om hem helemaal rond vast te pakken. Aangekomen bij de logde hebben we een kleine wandeling gemaakt met onderweg schapen met lammetjes en koeien met kalfjes. Met een aantal anderen hebben we spelletjes gedaan en een gezellige avond gehad.

De volgende dag zouden we naar Kiakoura gaan maar omdat er iets mis was gegaan bij het boeken van de bus was de bus vol en moesten wij afstappen in Christchurch. Een paar jaar geleden zijn daar twee grote aardbevingen geweest en gevolgen daarvan zijn nog steeds erg goed te zien. Heel veel kapotte gebouwen, dicht getimmerde ramen en afgesloten terreinen. Tegenwoordig mogen de gebouwen niet hoger zijn dan 3 verdiepingen dus moeten ze een heleboel gebouwen plat gooien en allemaal opnieuw bouwen.
Op de dag van aankomst hebben we door de stad gelopen en later een ouderwetse tram genomen die door de stad reed. 'S middags zijn we naar de botanische tuin geweest, een hele grote tuin met veel mooie bloemen, planten en bomen. De volgende dag moesten we naar een ander hostel omdat er geen plek meer was dus hebben we die dag niet zoveel gedaan. 'S avonds hebben we met Skylar (een aardige meid waar we eerder een langere tijd mee in de bus hadden gezeten) afgesproken en samen pizza gegeten.

De volgende dag stapten we weer op een nieuwe bus richting Kiakoura, waar ik me al langere tijd op had verheugd want in Kiakoura kan je zwemmen met (dusky) dolfijnen!! Aangekomen in Kiakoura zijn we dat gelijk gaan doen. We kregen gelukkig een wetsuit aan, wat wel echt nodig was want het water was ongeveer 12 graden. De boot voer naar de dolfijnen en als we midden in een groep waren mochten we het water in. Dolfijnen komen af op geluid dus we moesten met z'n allen zoveel mogelijk geluid maken, wat redelijk debiel klonk;) De dolfijnen zwommen rondjes om ons heen en kwamen heel dichtbij, zodat je ze bijna kon aanraken. Als de dolfijnen weer wat verder weg waren moesten we weer op de boot klimmen en gingen we de dolfijnen weer opzoeken. Dit hebben we vier keer gedaan. Het was echt een bijzondere ervaring! Tijdens de boottocht hebben we ook albatrossen gezien, wat een grote meeuwen zijn dat zeg! In Kiakoura zijn we drie nachten gebleven en hebben we genoten van het mooie weer, de omgeving en hebben we een maansverduistering gezien!

Vrijdag 10 oktober ging onze reis richting Wellington. Onderweg zijn we gestopt bij een kleine wandeling naar een waterval. Eenmaal aangekomen bij de waterval zagen we twee baby zeehondjes zwemmen en spelen bij de waterval. Een ander zeehondje zat lekker te zonnen op een grote steen. Als we een paar weken eerder waren geweest hadden daar wel honderd baby zeehondjes kunnen zien.
Rond 2 uur stapten we op de Ferry om weer naar het noorder eiland te varen. Onderweg hebben we een grote groep dolfijnen gezien en duizenden kwallen.
In wellington zijn we 3 nachten gebleven en hebben we lekker rond gelopen, gewinkeld, de stad bekeken, van het weer genoten en naar een museum geweest. In dit museum waren dingen over Nieuw-Zeeland te zien, (skeletten van) dieren uit de zee en natuurlijk van alles over de Maori.

Dinsdag was een dag in de bus, van Wellington helemaal naar Auckland, een reis van ongeveer 8 uur. De dag erop begon ons laatste deel van de reis in NZ, the bay of Islands. Bij aankomst in Paihia was het erg mooi weer en hebben we lekker aan het strand gezeten. De volgende dag hebben we een mooie wandeling gemaakt van ongeveer 4 uur. Het eerste deel daarvan was door een mooi bos, het volgende deel was door de mangrove wat erg indrukwekkend was. Er was een steiger aangelegd zodat we er echt helemaal doorheen konden lopen. Na een mooie waterval gezien te hebben begon het laatste deel van de wandeling die helaas niet zo mooi was. We liepen langs een drukke weg waar de auto's met 100km/h langs ons kwamen scheuren terwijl er geen voetgangerspad was.
De dagen erna hebben we onze vlucht geregeld (van Sydney naar Melbourne) en lekker genoten van weinig doen na een drukke maar leuke en mooie tijd in Nieuw Zeeland.

Zondag zijn we terug naar Auckland gegaan en de dag erna ging onze vlucht naar Sydney. '
S avonds om 23:00 uur kwamen we aan in Sydney en hebben een nachtje in het dichtstbijzijnde ibis hotel geslapen. De volgende dag hebben we onze tassen echt uitgeprobeerd door ongeveer een kwartier naar het vliegveld te lopen met onze tassen op de rug! Een kwartier is wel echt de max ;) (onze tassen wogen ongeveer 22 kilo)

Melbourne!!
Opgehaald door Tinne hebben we na alle verhalen over de farm eindelijk met eigen ogen mogen zien wat een mooi plekje Tinne en Jan-Piet hebben! We hebben een erg leuke tijd gehad in Melbourne. We zijn druk geweest om de schuren wombat en rabbit-proof te maken door gaas te plaatsen. Maurits heeft door een kennis van Tinne en Jan-Piet mogen rijden in een (458 italia?) Ferrari, een jongensdroom die uit kwam! Ondertussen mocht ik op de farm ferrari rijden, de rode tractor! Ik voelde me een echte boerin, met zo een grote tractor het weiland maaien. We hebben een aantal nachten bij Annie geslapen en vanuit daar een dagje Melbourne in geweest. We hebben ook een nacht bij Toon, Lisa en Jackson geslapen. Helaas eindigde deze avond in het ziekenhuis omdat Toon dacht dat hij nog kon skateboarden, omdat Maurits en Toon om half in 's nachts naar de mc donalds wilde, na behoorlijk wat alcohol. (Schouder uit de kom)
We hebben ook een week bij Reinhard en Emily geslapen (dit is ook op de boerderij), erg gezellig! We zijn druk geweest met alle spullen te verzamelen die we nodig hebben voor onze reis. We hebben ervoor gekozen om een goeie stevige auto te kopen in plaats van een campervan zodat we met een geruster gevoel door Australië kunnen toeren en waarschijnlijk de auto ook weer beter kunnen verkopen. We zijn hierbij ook heel goed geholpen door de familie, heel fijn aangezien wij weinig verstand hebben van auto's! Daarnaast zijn we heerlijk in de watten gelegd en is er super goed voor ons gezorgd! We kijken heel erg uit naar het zien van Australië! We hebben alle kampeer spullen verzameld en beginnen waarschijnlijk maandag aan onze reis! Vandaag gaan we onze Nissan x trail ophalen! Spannend!

Veel liefs!

• 13 November 2014 - 08:32

Wilma Verzijl:

Zo ontzettend ver weg maar door jullie verhalen toch even dichtbij. Het klinkt allemaal echt fantastisch. Wat zullen jullie genieten. Nu een nieuwe uitdaging doordat jullie op pad gaan met een eigen auto. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Lijkt mij in ieder geval geweldig!!
    Veel goede en veilige kilometers toegewenst.

• 13 November 2014 - 13:11

Liesbeth:

Bedankt weer voor jullie leuke verslag.
    Ik heb t weer met veel plezier gelezen.

• 13 November 2014 - 13:33

Marloes Van De Luitgaarden:

Hoi , gisteren vele foto's gezien bij Liesbeth van jullie reis.Wat een schitterende natuur en die kleine dolfijntjes zijn inderdaad schattig. Het is dat het zo lang vliegen is anders zou ik het ook wel eens willen zien.veel plezier verder.

• 15 November 2014 - 16:09

Marjo Venes:

Wat een geweldig verslag van jullie reis weer.
    Geniet lieve mensen. Hier gaat alles gewoon zijn gangetje dus jullie missen niets :)
    Liefs